top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תMaya Glotman

טיפול און-ליין: להיפגש בכל מקום בו נהיה



בכל מקום בו נחיה, גם הנפש שלנו תהיה.

מצבי חיים משתנים- אנחנו מתחילים עבודה חדשה, הופכים להורים, עוברים למדינה אחרת או יוצאים לטיול מסביב לעולם. אבל לכל מקום בו נלך, אנחנו מתלווים אל עצמנו. זה לא אומר שמצבי חיים שונים לא מעוררים בנו תגובות שונות. חלק ממצבי החיים האלו יעוררו את הכוחות שלנו ואת יכולת הגמישות שלנו, חלק מהמצבים האלו יחשפו את החרדות, הקשיים, הטראומות שמלווים אותנו.

בעוד שבכל מקום או מצב אליו נגיע אנחנו עשויים לפגוש אתגר או משבר, לא תמיד הטיפול הנפשי באותו מקום יהיה זמין ומותאם. טיפול בשפת אם והתאמה למטפל או מטפלת ספציפיים הינם גורמים מכריעים לתגובה חיובית לטיפול, להיענות ולהתמדה בו. עם זאת, אלו דרישות שלא תמיד יוכלו לקבל מענה בכל סביבה בה נהיה. לעיתים נגור במקום מרוחק, או אפילו בארץ אחרת. לעיתים נתמודד עם לוח זמנים לחוץ, עם תינוק קטן או עם כל קושי אחר להגיע אל הקליניקה של המטפל או המטפלת. ככה יכול להיווצר מצב שבו דווקא בזמנים בהם אנחנו זקוקים לטיפול, תמיכה וליווי, נחוש מוגבלים ביכולת לקבל אותם בצורה מספקת.

בטיפול און ליין יש אפשרות להיכנס לתהליך טיפולי בכל מקום או נסיבות בהן תהיו, בשפה שלכם, בהתאם לצורך שלכם. בנוסף, הניסיון מראה כי ההתגברות על המרחק דרך הטיפול מרחוק מאפשרת תחושת קרבה עם המטפלת, מחויבות ושותפות גבוהה לתהליך הטיפולי. בנוסף, לחלק מהמטופלים הנוכחות של הטיפול ״בתוך החיים״ ולא בסביבה חיצונית ומנותקת לחלוטין עשוי להביא לתחושת ביטחון ויכולת הכללה מהירה יותר של ההישגים הטיפוליים בחיי היום יום.

יש לציין כי טיפול מרחוק דורש וויתור על מרכיבים מסוימים במסגרת הטיפולית. טיפול נפשי מרחוק דורש מידה מעט גבוהה יותר של אחריות משותפת על המסגרת הטיפולית, למשל דאגה לפרטיות ולסביבה נוחה לטיפול. בעבור חלק מהמטופלים הסביבה המוגנת והמנותקת של הקליניקה היא הכרחית לתחושת הביטחון והיכולת להיפתח. ישנם מקרים שהרצון בטיפול מרחוק משרת את הסימפטום הנפשי, ויש להיזהר מלחזק אותו על ידי הימנעות מיציאה מהבית. בעת הפניה לטיפול מרחוק חשוב כי המטפלת תבצע הערכה מקיפה לגבי מידת ההתאמה והיכולת להיתרם מצורת טיפול זו. בנוסף, לאורך כל התהליך הטיפולי ישנה בדיקה מתמשכת וכיוונון של שני הצדדים בהתאם לצרכים המשתנים של המטופל או המטופלת. דיאלוג שכזה הוא הכרחי ליצירת מרחב טיפולי און-ליין, אבל הוא הכרחי ליצירת קשר טיפולי בכל סיטואציה. יתרה מזאת, דיאלוג על התנאים ליצירת תחושת ביטחון, קשר, קרבה, והגנה הוא כלי משמעותי מאוד ביחסים בין אישיים בכלל, והוא מאפשר תרגול מיומנויות אלו בסביבה המוגנת של הטיפול, בהקשר לנסיבות חייו ולנסיבות הפניה של כל מטופל או מטופלת לטיפול.

למה כדאי לשים לב בטיפול און-ליין:


טיפול און-ליין משמעו שהטיפול מתקיים לרוב בבית או במשרד של המטופל או המטופלת. בניגוד לטיפול בקליניקה, הדורש ״יציאה מהחיים״ הרגילים למרחב המוקדש לעיסוק בעולם הנפשי האישי, הטיפול און-ליין מתקיים בתוך החיים ״עצמם״. כאמור, יש לכך יתרונות פוטנציאליים רבים, אבל גם מגבלות. בטיפול הנפשי אנחנו מנסים לעבור מהקונקרטי לסימבולי ולרחב יותר. כלומר, מאירוע או התנסות ספציפיים למשמעות הנפשית שלהם עבורנו בהקשר מארג החיים שלנו. קצת יותר מאתגר לעשות זאת כאשר אנחנו מדברים בחדר בו לפני רגע ניהלנו את הוויכוח עליו אנחנו מעוניינים לדבר. לכן חשוב ליצור טקס מעבר פרטי וקבוע לקראת הפגישה- ארגון המרחב לפגישה, שינוי התאורה, הריח או ישיבה שקטה בחלל מספר דקות לפני תחילת הפגישה.

בקליניקה הפרטית, המטפל או המטפלת לוקחים על עצמם את האחריות המלאה על שמירה על הפרטיות והביטחון של המטופל או המטופלת במהלך הפגישה (ומחויבים כמובן לסודיות מלאה גם לאחריה). בטיפול און-ליין מדובר בשיתוף פעולה בין הצדדים במשימה זו. המטפל או המטפלת כמובן דואגים לשבת בחדר פרטי ושקט ולדאוג לפלטפורמה אינטרנטית מוגנת. המטופל או המטופלת צריכים מצדם גם כן למצוא חלל שקט ופרטי, ללא נוכחות של אחרים. בבחירת המקום לטיפול יש להתחשב גם בפרטיות המטופל או המטופלת אל מול המטפל או המטפלת- כלומר מקום שנרגיש נוח שיראו, שאינו אישי מידי או חשוף מידי (מומלץ שלא לנהל את השיחה מחדר השינה, ועדיף בפינה בעלת רקע ניטראלי).

מבחינה טכנית יש לדאוג לחיבור אינטרנט יציב ומהיר (לפחות 4mb לשניה העלאה והורדה), מצלמה, מיקרופון ורמקולים תקינים. כדאי לדאוג שהסביבה הפיזית תהיה נוחה ונעימה, למשל מושב נוח, כוס מים וטישו.

הסתגלות לקשר טיפולי און-ליין עשויה לקחת מעט זמן, כמו גם יצירת קשר וברית טיפולית בכל טיפול נפשי. אך לאחר ביסוסו של הקשר ניתן להגיע לעומקים נפשיים ולשינויים נפשיים משמעותיים, ולהרגיש קרוב- מכל מקום בו נהיה.

30 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page